Direktlänk till inlägg 19 januari 2009

Receptet till Bröna (Fniss)

Av Catja - 19 januari 2009 19:34

Vi kan kalla dom,

Fröiga brön.

50g jäst

50g Smör

0.5L vatten

2tsk salt

1msk socker (Jag hade en halv...)

2 stora rivna morötter

1/2 dl linfrön

ca 2L Dinkelmjöl. (Inte fullt kanske... Du märker!)

1 Vispat ägg till pensling

Solroskärnor

Blev 32 st. bullar.


225grader ca 10 minuter


Inte behöver du mer info va?! Eller...

Äsch, smält smöret, häll i vattnet, vid fingertemp, smula i jästen. Riv morötterna och släng i en bunke tillsammans med linfrön, salt, socker. Häll på vattnet och smöret. Rör i mjölet. När du fått ihop degen. Låt jäsa i 45 min.. Eller helst en timma eftersom det är dinkelmjöl. Mår bra av att jäsa länge! :) Dela degen i fyra delar. Rulla ut varje del till en mask som du skär i åtta delar. Rulla till en bulla (Ough, vilket fackspråk!) släng på smord plåt. Pensla med ägg och häll på lite solroskärnor. Låt jäsa en liten stund till och tjoffa in i ugnen. Lite drygt tio minuter. MUMMAH!

 
 
Ingen bild

Anni

19 januari 2009 21:11

Är det månne dom goda frallorna eran mamma bakade när vi var små?=o) Kommer ihåg hur fantastiskt goda dom var!=o)

 
Ingen bild

catja

19 januari 2009 21:18

Anni! Jo det är faktiskt dom! :) Jag har bara bytt ut mjölet mot dinkel och lagt till linfön och solroskärnor! :) Du minns dom, va kul! Mamma kommer bli jätteglad! :)

 
Ingen bild

anki

20 januari 2009 19:04

Kära Catja!
Du har glömt skriva hur mycket smör det ska vara i!
*sugen på GI-bröd*

 
Ingen bild

Anni

20 januari 2009 21:45

Var ju tvungen att skriva av receptet, ska testa mina husmorstalanger inom kort, döpte dom till Catjas Fröiga Brön=o)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catja - 10 maj 2009 07:50

Såg att jag har åtta prenumeranter kvar på denna bloggen! Hihi! Hängivna jäklar va?! ;)  Vem är ni då? :)   ...

Av Catja - 16 februari 2009 08:59

Glöm inte min nya blogg Click Hära

Av Catja - 11 februari 2009 16:51

Ja nu är det dags för mig att dra vidare.... Följ mig till min nya blogg! Klicka här   Glöm inte att byta din prenumeration på Bloglovin! :)   ...

Av Catja - 11 februari 2009 15:00

tjorvar lite.....

Av Catja - 11 februari 2009 11:03

Som den kände Big´O en gång sa....   Nu har vi varit till tandläkaren. Patrik lagade en tand, en annan tand än den som gick sönder. Den ska dom dra. Nästa vecka tror jag det var. (PS. Tandläkaren sa på en gång när Patrik öppnade munnen, "Du gnisslar...

Ovido - Quiz & Flashcards