Direktlänk till inlägg 20 januari 2009

Lite svenskt avundsjuk på USA

Av Catja - 20 januari 2009 20:08

Jamen känns det inte lite orättvist att inte få vara en amerikan/-ska?

Har suttit och tittat på Barack Obamas tal och hans ed och jag kan inte hjälpa att jag blir lite avundsjuk på USA och deras stolthet.

Man sätter sig i sin IKEA soffa och och tänker:

"Jaah, man kanske skulle ta och se lite grand då på den där Presidenten. Får vi väl se vad han har att säga då.. Fnys!"

Men det är ju lite så ju.

Jantelagen är inte nått påhitt utan verkligen Sveriges största fenomen. Tyvärr.

Så vi satt här i soffan och tittade och jag kan inte hjälpa det, men jag blir så medryckt i Obamas tal och alla amerikanernas glädje där dom samlats för att lyssna på sin nye president. Man vill själv också stå där och tjoa och applådera och vara lika glad som varje amerikan är idag. 

Äntligen verkar USA ha fått en President som inte vill hävda deras styrka och makt. Utan en president som verkligen önskar förståelse och respekt nationer emellan.


Ingen maktgalen fanatiker med automatvapen under huvudkudden.

 


Visst vore det härligt egentligen att få vara amerikan bara för den anledningen att man skulle vara ärligt och uppriktigt stolt över sitt land!

Här sitter svenskarna insnöade och bara surar och gnäller om än det ena och än det andra. Aldrig kan vi vara riktigt glada, nöjda och stolta över vårat land. Riktigt tråkigt faktiskt! (Se bara hur jag gnäller över Sur-Sverige just nu!)

I Finland har man mer USA-takter när det gäller sitt eget land.

Men det kanske har med det att göra att Finland enade har gått i krig och slagits tillsammans för sitt land. Det har ju inte Sverige gjort.

Det har Sverige visserligen inte heller riktigt behövt göra, och det kanske är lite trist på sitt sätt!

Hade Sverige behövt kriga och enat stå emot en fiende så skulle kanske svensken känna sig lite bättre till mods och kanske kunna tycka om sig själv.

Jag tror Svensken har riktigt dåligt självförtroende.


Trots att vi inte är Amerikaner så kan nog dom flest säga

WE LIKE!



 
 
Ingen bild

hannaaah

21 januari 2009 14:30

Ibland märks de verkligen att vi är syskon:D
Kollade oxå på de igår!! haha...jag satt helt rörd i soffan och applåderade och tjoade, precis som du!! Stina och Terran tyckte att jag inte var riktigt klok!! Skönt att du oxå kollade och kände som jag!! Hahh....We are Sisstäsch:D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catja - 10 maj 2009 07:50

Såg att jag har åtta prenumeranter kvar på denna bloggen! Hihi! Hängivna jäklar va?! ;)  Vem är ni då? :)   ...

Av Catja - 16 februari 2009 08:59

Glöm inte min nya blogg Click Hära

Av Catja - 11 februari 2009 16:51

Ja nu är det dags för mig att dra vidare.... Följ mig till min nya blogg! Klicka här   Glöm inte att byta din prenumeration på Bloglovin! :)   ...

Av Catja - 11 februari 2009 15:00

tjorvar lite.....

Av Catja - 11 februari 2009 11:03

Som den kände Big´O en gång sa....   Nu har vi varit till tandläkaren. Patrik lagade en tand, en annan tand än den som gick sönder. Den ska dom dra. Nästa vecka tror jag det var. (PS. Tandläkaren sa på en gång när Patrik öppnade munnen, "Du gnisslar...

Presentation

Omröstning

Du som läser! :) Känner du mig?
 Ja mycket väl!
 Jodå, vi är bekanta!
 Vi vet vem den andra är!
 Nope.
 Vet inte. (Hah! Ja, det var ju ett lustigt alt!)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards